Objawy bolesnego ząbkowania u niemowląt

Ząbkowanie

Nie wszystkim dzieciom zęby wychodzą w tej samej kolejności. Dla wielu ząbkowanie to jednak trudny okres. Zwłaszcza, gdy wychodzi pierwszy ząb.

Pierwsze objawy

Gdy maluch zaczyna wkładać do buzi piąstki i się ślinić, rodzic podejrzewa, że wkrótce zacznie ząbkować. Prawda jest taka, że już koło 3. miesiąca życia dojrzewają i zaczynają swą pracę ślinianki. Niemowlę, poznając świat głównie przez dotyk, zaczyna też wkładać wszystko do buzi. Nie oznacza to, że już wkrótce w buzi dziecka pojawi się ząbek. Od pierwszych objawów ślinienia do wyrznięcia ząbka może minąć nawet kilka miesięcy.

Jaka kolejność

Zwykle jako pierwsze wychodzą dolne jedynki (6.-8. miesiąc życia) oraz górne jedynki (7.-9. miesiąc), a następnie dolne i górne dwójki (9.-13. miesiąc). Maluch, który skończył 2,5 roku, ma już najczęściej komplet zębów mlecznych. Dobrze jednak wiedzieć, że nie ma reguły, jeżeli chodzi o kolejność wyrzynania się zębów, dlatego jeśli maluchowi zaczynają wychodzić ząbki w innym czasie czy w innej kolejności niż w schemacie, nie należy się tym martwić.

Bolesne ząbkowanie

Rozpulchnione , zaczerwienione dziąsła, przez które próbuje się przebić pierwszy ząbek, zaczynają coraz mocniej swędzieć i boleć. U dziecka można zaobserwować gorszy nastrój i apetyt, częstsze pobudki w nocy, a nawet biegunkę, katar czy niewielki kaszel. Te objawy, bardzo podobne do rozwijającej się infekcji, mogą oznaczać ząbkowanie.

Bolesność wywołaną przez stan zapalny dziąseł można zmniejszyć, smarując je specjalnymi łagodzącymi żelami, a także podając dziecku schłodzone w lodówce gryzaki, świetnie nadające się do masowania swędzących dziąseł.

Gdy dziecko nie ma apetytu, warto zwrócić uwagę na to, by podawane posiłki nie były za ciepłe. Może to potęgować ból dziąseł. Przed jedzeniem warto również posmarować bolące dziąsła łagodzącym żelem.

Niekiedy, gdy ból staje się wyjątkowo uciążliwy – zwłaszcza w nocy, gdy dziecko nie może spokojnie zasnąć – trzeba podać lek przeciwbólowy (paracetamol lub ibuprofen).

Gorączka może również towarzyszyć ząbkowaniu. Gdy temperatura nie przekracza 38 st. C, nie ma powodu do niepokoju. Gdy tylko ząbek się przebije, temperatura spadnie. Utrzymująca się wysoka temperatura wymaga podania leku przeciwgorączkowe i konsultacji z lekarzem.

Płaczliwe, marudzące dziecko wymaga czułości i zaopiekowania. Tulenie, noszenie, głaskanie na pewno mogą mu znieść trudy bolesnego ząbkowania.

Pamiętajmy, że najbardziej bolesne jest zwykle wyrzynanie się pierwszych ząbków, nie jest to jednak reguła.